Mindfulness og leg
Tema: Klima i et mentalt og psykologisk perspektiv
Målgruppe:
Indskoling
Type:
Workshop
Temaspor:
Klima i et mentalt og psykologisk perspektiv
Dato:
Mandag den 9. oktober
Tidspunkter:
10.00 – 10.30
11.00 – 11.30
Særligt om denne aktivitet:
Der er plads til højst 15 elever pr. hold. Kommer I med en større klasse, skal I derfor booke begge tidspunkter og være mindst to lærere med.
Halvdelen af klassen kan afprøve mindfulness, mens den anden halvdel af klassen går en tur, spiser eller besøger biblioteket. Derefter byttes.
Alle elever bedes medbringe et tæppe og en drikkedunk.
Sted:
Huset No7, Nørregade 7, 7400 Herning
Tilmelding
Indhold
Tag dine indskolingselever med på en fantasirejse!
I dag lærer vi at skærpe vores sanser og bliver mere bevidst om vores tilstedeværelse. Hvor tit er du fx opmærksom på, at du trækker vejret?
Vi skal trække vejret som en krokodille.
Vi skal lave lytteøvelse til syngeskål.
Og så tager vi på en fantasirejse til et hemmeligt sted…
Om mindfulness
Alting skal gå så hurtigt i dag. Ofte er vi allerede videre til næste opgave, inden vi overhovedet har afsluttet og færdiggjort det, vi var i gang med. Evnen til fordybelse er truet af den fortravlede hverdag.
Hjernens rytme følger vores vejrtrækning. Ny forskning fra Aarhus Universitet viser, at måden, hvorpå vi trækker vejret, har stor betydning for vores følelser, fokus, og hvordan vi håndterer verden omkring os.
Så hvad er mindfulness i grunden?
Ret beset handler det om at styrke opmærksomheden og koncentrationen. Det drejer sig om at blive mere bevidst til stede. Et mere bevidst tilstedevær er gavnligt for enhver form for læring. Også for vores børn og unge i folkeskolerne.
Mindfulness giver glade og læringsparate børn
Når eleverne lærer at mærke sig selv og få ro i hovedet, har de bedre forudsætninger for at forholde sig til det faglige. Det kan komme til udtryk ved, at eleverne bliver bedre til at sætte egne grænser, får øget selvværd og selvtillid. Eleverne bliver bedre til at holde fokus og koncentrere sig og bliver bedre til at lytte til sig selv og andre.

