Undervisningsforløb til forberedelse

Inden Børnefolkemødet

I august og september, inden Børnefolkemødet i uge 41, tilbyder Herning Bibliotekerne forskellige undervisningsforløb med verdensmålene. 

Forløbene kan bruges som en optakt til Børnefolkemødet og afholdes på Biblioteket i Herning eller på lokalbibliotekerne. 

Forløb til indskolingen

Hvordan renser man egentlig vand?

  • Klassetrin: 1. – 3. klasse
  • Tid: 60 minutter
  • Sted: Biblioteket i Herning eller lokalbiblioteker
  • Maks. antal: 1 klasse (28 elever)
  • Kan kun bookes onsdage og torsdage om formiddagen i august og september

Forløbet forbereder eleverne på, hvad dette overordnede emne blandt andet kan handle om, og hvorfor det også er vigtigt, at vi har fokus på rent vand i Danmark, selv om mange af os ikke tænker på det i hverdagen. Der kommer jo altid rent vand ud af vandhanen, både derhjemme og på skolen! 

I forløbet har vi fokus på verdensmål 6: Rent vand og sanitet.

Vi skal tale om, hvor vi egentlig får vores vand fra, hvordan og hvorfor vi skal passe på det, og vi skal lave nogle små forsøg, der kan vise, hvordan man kan rense beskidt vand.

 

Forløb til mellemtrinnet og udskolingen

Opgradér vores skoletoiletter

  • Klassetrin: 4. – 9. klasse
  • Tid: 90 minutter
  • Sted: Biblioteket i Herning eller lokalbiblioteker
  • Maks. antal: 1 klasse (28 elever)
  • Kan kun bookes onsdage og torsdage om formiddagen i august og september

Forløbet forbereder eleverne på, hvad Børnefolkemødets overordnede emne: vand blandt andet kan handle om – og på, hvad danske skoletoiletter har med verdensmål at gøre. 

I forløbet har vi fokus på verdensmål 6: Rent vand og sanitet, og hvad det har af betydning for de danske skoletoiletter.

I Danmark har alle skolebørn adgang til toiletter, men det viser sig, at mange elever faktisk ikke har lyst til at gå på toilettet i skoletiden, og det er et problem, som vi med dette forløb vil sætte fokus på.

I forløbet får eleverne mulighed for at udforske, hvordan manglende adgang til ordentlige toiletforhold påvirker børns sundhed og trivsel. 

De skal undersøge forskellige faktorer, der påvirker toiletbesøget på deres skole, såsom rengøring, vedligeholdelse, privatliv og tilgængelighed, og selv komme med bud på, hvordan de tænker, at fremtidens skoletoiletter skal være, for at flere børn vil bruge dem.

 

Van(d)vittige booktalks

  • Klassetrin: 4. – 9. klasse
  • Tid: ca. 60 minutter inkl. tid til at låne bøger (OBS: for at låne bøger skal børnene være oprettede som brugere - Ny bruger | Herning Bibliotekerne)
  • Sted: Biblioteket i Herning eller lokalbiblioteker
  • Maks. antal: 1 klasse (28 elever)
  • Tidspunkt og tilmelding: Kan kun bookes i august og september

På Herning Bibliotekerne er vi optaget af, at børn får lyst til at læse. Dette kræver, at børn præsenteres for et bredt og varieret udbud af forskellige materialer, genrer og formater.

Skønlitteraturen inviterer læseren ind i nye, spændende verdener og anderledes miljøer. I dette møde skabes der rum for refleksion, som er en nødvendighed i forhold til børns identitetsdannelse og videre ageren i det omgivende samfund.

Også faglitteraturen åbner nye verdener, giver indsigt og ikke mindst viden om alt mellem himmel og jord.

I forbindelse med Børnefolkemødet udbyder vi booktalks, hvor vi præsenterer både skønlitteratur og fagbøger, der på den ene eller den anden måde relaterer til vand.

Børnefolkemødet 2024 er støttet af Spar Nord Fonden, Nordea Fonden og Statens Kunstfond