eReolen
– læs og lyt i app’en
Med eReolens app kan du læse e-bøger, lytte til lydbøger og høre podcasts – når du vil, og hvor du vil.
Lån i op til 30 dage, så afleveres materialerne automatisk.
Log ind med dine biblioteksoplysninger og gå i gang med det samme.
Bemærk at du i app'en eReolen kan finde og låne præcis de samme e-bøger, lydbøger og podcasts, som du kan finde og låne her på hjemmesiden.
Hent app'en
Kom i gang
For at bruge eReolens app skal du være oprettet som låner hos Herning Bibliotekerne.
Er du ikke oprettet, kan du oprette dig som bruger her eller ved henvendelse på biblioteket.
Bemærk: Der kan gå op til 24 timer fra du er oprettet, til du kan logge ind i appen.
Login
Du logger ind med samme lånerkort-/CPR-nummer og pinkode som her på hjemmesiden.
Har du glemt pinkoden, kan du ændre den via bibliotekets hjemmeside med MitID eller få en ny på biblioteket.
Mulige lån pr. måned
- Du kan låne op til 10 e-bøger pr. måned
- Du kan låne op til 10 netlydbøger pr. måned
- Du kan reservere op til 3 e-bøger og 3 netlydbøger
- Ekstralån (blå titler) tæller ikke med i din kvote. Du kan dog højst have 30 blå titler lånt samtidigt
- Reservér: Nye eller populære titler kan kræve reservation. Er en titel ikke ledig, vises knappen “Reserver”.
Tip: På “Min side” → “Lån” i appen kan du se, hvor mange lån du har tilbage.
Bøger, du altid kan låne (blå titler / ekstra lån)
- Blå titler tæller ikke med i din kvote (dog maks. 30 samtidige lån).
- Sådan genkender du dem:
- Blåt ikon ved e-bog, lydbog eller podcast.
- Sådan finder du dem:
- Søg → “Filtrér” → “Vis kun ekstra lån”
- Inspirationssiden “Bøger, du altid kan låne” i appen
Offline-brug og brug i udlandet
- Offline:
Download dine lån, mens du har internet.
E-bøger skal altid downloades for at kunne læses.
Lydbøger/podcasts: menu (tre prikker) → “Gør tilgængelig offline”.
Du skal være logget ind, inden du mister internet. Login varer ca. 7 dage – log gerne ud/ind igen inden afrejse.
- Udlandet:
Du kan læse/lytte online eller downloade til offline på forhånd.
Logger du ud, kræver login igen internet.
Tekniske krav
- Android: Minimum Android 10
- iPhone/iPad: iOS 15 eller nyere
- Windows-telefoner og -tablets understøttes ikke
- E-bogslæsere understøttes generelt ikke (få Android-baserede kan dog installere appen)
Fejl i appen og fejlkoder
- “Kvote opbrugt”
Du har nået din personlige kvote.
Når et lån udløber, kan du låne igen. - Fejl #105
Denne fejlbesked forekommer, når der er en fejl på den titel, man forsøger at låne, og derfor kan titlen ikke lånes. Vi henviser til, at man kontakter supporten, hvis denne fejlmeddelelse forekommer. - Fejl #114
Beskeden betyder, at der er indtastet et ugyldigt kortnummer og/eller pinkode. Hvis du ikke kan logge på eReolen, bedes du gøre følgende:- Tjek, at lånekort-nr./cpr-nr. og pinkode er indtastet korrekt. OBS: Brug ikke bindestreg i cpr-nr.
- Tjek, at du har valgt et bibliotek på listen, som tilhører den kommune, du har folkeregisteradresse i. Hvis du bor i en anden kommune end det bibliotek, du vælger på listen, kan du ikke logge ind. Er du i tvivl om, hvordan du er registreret, kan du kontakte dit lokale bibliotek.
- Fejl #120
Beskeden betyder, at antallet af samtidige lån er overskredet. Du har opbrugt din kvote for, hvor mange titler du kan låne pr. 30 dage. Du vil igen få mulighed for at låne, når et af dine nuværende lån udløber. - Fejl #125 og #126
Beskeden betyder, at Herning Bibliotekerne har opbrugt sit antal af udlån på eReolen for den pågældende måned. Når vi går ind i en ny måned, kan du igen låne via eReolen. - Fejl #128 og #131
Forlaget kan i op til 6 mdr. efter en titels udgivelsesdato fastsætte en maksimal udlånsmængde på i alt 1000 udlån på landsplan. Når grænsen for de 1000 udlån er nået på landsplan, står titlen ikke længere til rådighed via eReolen. - Fejl #134
Hvis man foretager for mange fejlslagne loginforsøg vil brugeren blive midlertidigt spærret, og der vil gå to timer, før brugeren igen kan forsøge at logge ind. - Fejl #136
Titlen er desværre ikke tilgængelig på eReolen, og det er dermed en fejl, at titlen er på siden. Titlen findes som fysisk bog og kan i stedet lånes eller bestilles hjem via dit lokale bibliotek. Vi beklager fejlen! - Fejl #137
Du kan højst reservere tre titler. - Fejl #138
Denne fejlkode forekommer, når der sker en uventet fejl i systemet. Dette kan fx være interne serverproblemer. - Fejl #140
Du har allerede reserveret bogen. - Fejl # 141
Du har indtastet en ugyldig emailadresse. - Fejl # 142
Du har indtastet et ugyldigt telefonnummer. - Fejl #143
Når man har 30 samtidige lån af blå titler, er det på eReolen ikke muligt at låne flere lydbøger og ebøger, som er blå titler. Dog kan man fortsat låne podcast. Når man igen har færre end 30 samtidige lån af blå titler, kan man igen låne lydbøger og ebøger, der er blå titler.
Hvad kan du selv gøre?
- Se aktuel status: Gå til eReolens driftsinformationsside.
- Indmeld fejl: Se kontaktinfo længere nede på siden.
- Hvis alt andet fejler: Prøv at afinstallere appen og installere den igen eller forsøg at gennemføre lånet nogle timer senere.
Kontakt & support
- Telefonsupport:
Man–fre kl. 14.00–18.00
Tlf. 70 26 36 36.
Ring og få hjælp med det samme. - Opret supportsag uden for åbningstid:
Opret supportsag hos eReolens support
Svartid op til 5 hverdage - og i ferier måske længere. - Redaktionen & materialevalg:
Send mail til eReolens redaktion
Kontakt eReolens materialevalg (ønsker til nye titler)
Adgang
Via login hjemmefra