Sundhed og trivsel – naturens spor i byen
7. - 8. klasse

- Klassetrin: 7. - 8. klasse
- Tid: 90 minutter
- Sted: Biblioteket i Herning og udenfor
- Max antal: 1 klasse (28 elever)
- Kan kun bookes fra januar til juni
Det får I
Igennem tiden har mennesket forsøgt at kontrollere og tæmme naturen, og vi har ligeledes været fascineret af den og brugt den aktivt i vores hverdag både til opfindelser i alle mulige afskygninger, men også til kunst og udsmykning.
I dette forløb har vi fokus på naturforbundethed, at få sanserne i spil og på at zoome ind på detaljen og lade den være en brik i et større fællesskab.
Efter en introduktion til forløbet bliver eleverne med kamera (deres egen telefon) sendt ud i Herning by for at opdage og fokusere på naturens aftryk i byrummet.
Detaljeorientering, nærvær og sansning er i fokus, når eleverne nu bevæger sig opmærksomt rundt for at tage billeder, så de herefter kan dokumentere, hvor og hvordan naturen kommer til udtryk i byen.
Det tager I med videre
Eleverne lærer at se det små i det store og får en forståelse for vigtigheden af naturens rolle i vores hverdag gennem tiden.
Eleverne bliver opmærksomme på, hvor stor en betydning naturen har for mange af de ting, vi omgiver os med – selv i byrummet. De får en øget forståelse af naturens samspil med kulturlivet.
OBS:
Dette forløb er den ene del af et to-delt forløb, som vi kalder Menneskets spor i naturen og naturens spor i byen.
Anden del af forløbet, Menneskets spor i naturen, gennemfører I selv med klassen derhjemme, enten før eller efter jeres besøg i Herning.
De to forløb lægger op til en samtale om vigtigheden af at passe på vores natur, og hvordan vi bedst kan lykkes med det.
Ved tilmelding fremsendes lærervejledning til anden del af forløbet.