Mit digitale liv - Det kildekritiske escaperoom

6. - 9. klasse

  • Klassetrin: 6. - 9. klasse
  • Tid: 90 minutter
  • Sted: Biblioteket i Herning eller lokalbiblioteker
  • Max antal: 1 klasse (28 elever)

Det får I

De fiktive elever, Sally, Katrine, Basim og Magnus er blevet spærret inde af deres lærer, Ejnar. 

Han vil nemlig først lukke dem ud, når de kan være kildekritiske i forbindelse med en projektopgave. Kun ved at være kildekritisk, søge informationer og bruge sund fornuft kan eleverne komme ud af det kildekritiske escape room sammen med de fire uheldige hovedpersoner.  

Gennem rollespil og elevinddragende aktiviteter udforsker eleverne en række kildekritiske grundprincipper, som kan anvendes, når de søger efter brugbar og gyldig information.
 

Det tager I med videre

Eleverne får en større forståelse for de 7 kildekritiske grundprincipper. 

Udover at kunne genkende enkelte elementer i en kildevurdering, får de også en samlet ramme at forstå og bruge kildekritik ud fra. 

I forløbet arbejder eleverne aktivt med principperne og oplever, hvordan principperne spiller sammen, når eleverne skal vurdere kilders troværdighed. 
På den måde får eleverne både teoretisk viden og en praktisk erfaring med kildekritik, som de kan bruge fremover.