De fire udfordringer

Book Challenge 2023

I Book Challenge skal eleverne bidrage til fire forskellige challenge-kategorier. 

Kategorierne er forskellige, men handler alle sammen om at inspirere andre til at læse og få del i hinandens gode læseoplevelser.

Hver kategori har få krav, som skal opfyldes. Kravene er ret simple og kan for eksempel være, at en video skal vare et bestemt antal minutter, eller at bogens titel skal indgå.

Hver kategori har samtidig nogle vurderings-kriterier, som ikke nødvendigvis skal være opfyldt, men som vil indgå i helhedsbedømmelsen af de forskellige bidrag til kategorien.

Booktrailer

Her skal eleverne producere en video, som giver modtageren en forsmag på historien og skaber interesse for bogen ved at drage modtageren ind i bogens stemning og univers, på samme måde, som man kender det fra filmtrailers. 

I book traileren stilles der spørgsmål, som man kun kan få svar på ved at læse bogen, så seeren motiveres til at læse bogen.

Eleverne kan for eksempel vælge at indspille en scene fra bogen, bruge voiceover, åbne op for historiens problemstilling eller på anden måde bruge filmiske virkemidler for at skabe reklame og interesse for bogen.

Krav

  • Videoen skal vare mellem 1 og 3 minutter
  • Videoen skal afleveres som en MP4-fil
  • Bogens titel og forfatter skal indgå i videoen

Vurderingskriterier

  • Musikken som stemningsskaber
  • Spænding
  • Booktraileren lader publikum opleve bogens univers og sætter stemningen for tema og læseoplevelsen

Bookbento

Bookbento er en kreativ, æstetisk og visuel fremstilling af bogen, som gengiver stemningen i fortællingen ved hjælp nøje udvalgte rekvisitter, der er centrale for handlingen og karaktererne. Bento er japansk for en madkasse inddelt i flere rum, men i denne forbindelse er det et foto af et kvadratisk flat lay, hvor der er tænkt over baggrund, elementer og opstilling.

Eleverne skal på baggrund af deres læseoplevelse gøre sig nogle tanker om, hvordan de gerne vil fremstille bogen, og hvilke elementer og stemninger, de synes, passer til den. Konkret skal de finde 5-7 rekvisitter, som er væsentlige for fortællingen. Disse arrangeres sammen med bogen på en nøje velvalgt baggrund, hvorefter der tages et billede.

Desuden udarbejdes en liste, hvor det fremgår, hvilke overvejelser der er gjort om de enkelte elementer i billedet.

Krav

  • Billedet skal være et kvadratisk flat lay, og bogen skal have en central placering. Derudover skal der indgå 5-7 rekvisitter, og baggrunden skal ligeledes spille en rolle
  • Liste med overvejelser over de enkelte elementer
  • Billedet afleveres/sendes som en jpeg-fil eller HEIC-fil

Vurderingskriterier

  • Forståelse for bogens univers og stemning
  • Opstilling og valg af rekvisitter, som stemningsskaber
  • Æstetik og kreativitet

Sæt lyd til bogen

Med lyd som det bærende medie skal eleverne forsøge at gengive deres oplevelse af bogen. De kan fx indlæse et centralt og velvalgt kapitel/afsnit i bogen, som var det en lydbog og tilsætte lydeffekter, som er med til at fremme stemningen og understøtte læseoplevelsen. I den forbindelse kan eleverne overveje, om det giver mening at bruge flere forskellige fortællere til at fremhæve personer og karaktertræk. 

De kan også vælge at lave en podcast, hvor deres læseoplevelse skal være det centrale omdrejningspunkt. Podcasten kan krydres med interview, oplæsning, anmeldelse etc. 

Lydoptagelsen vil blive afspillet til det store Book Challenge afslutningsevent foran de øvrige deltagende klasser og dommerpanelet.

Ved deadline skal optagelsen afleveres på en lydfil. I optagelsen skal forfatter og titel tydeligt fremgå.

Krav

  • Optagelsen skal vare ca. 3 min.
  • Optagelsen skal afleveres som mp3-fil
  • Bogens titel og forfatter skal fremgå af optagelsen

Vurderingskriterier

  • Tydelig forståelse for bogens univers
  • Valg af lyd og stemmer til at udfolde fortællingen, stemningen eller læseoplevelsen
  • Kreativ brug af lydmediet

Grafisk præsentation / tegneserie

Eleverne skal gengive bogens handlinger i billeder og ord. 

Der udvælges 3-8 centrale steder i bogen, som omsættes til billedrammer med tilhørende tekst og/eller replikker, der læses op.

Oplæsningen skal sammen med billederne skabe en kraftfuld gengivelse af bogens historie. Målet er at publikum føler, at de er med til en højtlæsning af en tegneserie/graphic novel-udgave af bogen.

Elevernes resultat præsenteres ved det afsluttende event, hvor billedrammerne vises på scenen via en projekter og hvor den tilhørende tekst/replikkerne læses op.

Idé: Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i berettermodellen eller treaktsmodellen, når de 3-8 centrale steder i bogen skal udvælges.
Billederne kan være mange stilarter: tegning, collage, maleri, computertegning, foto.
Teksten kan være beskrivelse, replikker, dialog.

Krav

  • Elevernes grafiske præsentation/tegneserie skal fylde 3-8 billedrammer, og kunne fremføres på 3-4 minutter 
  • Billedrammerne afleveres i et samlet PDF-dokument, hvor hver billedramme har sin egen side.
  • Billedrammerne laves med højest mulig opløsning, så de er egnet til fremvisning på et stort lærred.

Vurderingskriterier

  • En vellykket fortolkning/omsætning af bogens handling
  • Eventuelt dramaturgiske virkemidler i oplæsningen
  • Et sammenhængende visuelt udtryk