Til læreren

Book Challenge 2021

At præsentere litteraturens mange ansigter er én af kerneopgaverne i børnebiblioteket og vi vægter børns møde med forskellige genrer og formater højt. Børn skal præsenteres for et bredt udbud af værker og fortællinger, og det håber vi er med til at give adgang til et væld af refleksion, fordybelse og underholdning. 

Deltagelse i Book Challenge 2021 motiverer eleverne til at læse forskellige bøger, og konceptets konkurrenceelement giver dem mulighed for, igennem forskellige udtryksformer, at sætte ord og billeder på deres læseoplevelse. 

Igennem arbejdet med Book Challenge er målet at styrke elevernes læsemotivation ved 

  • at give eleverne mulighed for selv at vælge, hvad de vil læse, lade dem læse sammen og dermed få fælles læseoplevelser
  • at lade dem fokusere på deres oplevelser af og forventninger til det, de læser
  • at bearbejde deres læseoplevelser gennem produktion af bogpræsentationer i forskellige udtryksformer
  • at krydre læsning med et drys af konkurrence 

Book Challenge kan skaleres

Det er muligt for dig som lærer at skrue op og ned for, hvordan I vil arbejde med Book Challenge. 
I kan lade det fylde meget, hvis det passer til den øvrige årsplan, ligesom det kan indpasses i danskundervisningen på et lavere blus, hvis det giver mere mening for jer.

Hvor meget eller hvor lidt kan man gå ind i Book Challenge?
Alle elever skal læse mindst én bog og klassen skal samlet lave de 4 udfordringer og deltage i det afsluttende event.

  • Man kan lade læsningen være en del af et læsebånd og derefter bruge 2 lektioner på udfordringerne
  • Man kan lave et temaarbejde om genrer og udtryksformer
  • Man kan samarbejde med andre fag
  • Alle kombinationer og varianter kan tænkes – det er op til læreren

Bibliotekets rolle er at udstikke nogle rammer og deadlines med krav til de enkelte challenges, filformater og vurderingskriterier. Lærerens rolle er at didaktisere forløbet og bestemme hvordan, hvor længe og hvor meget, der skal arbejdes med Book Challenge i den enkelte klasse.

Bogudvalget 

I september kan lærerne hente en kasse med 50 bøger til klassen på biblioteket i Herning eller det nærmeste lokalbibliotek. 

Bøgerne er nøje udvalgt til aldersgruppen. Der vil være variationer i lixtal, genrer og temaer, og bøgerne vil repræsentere både skøn- og faglitteratur. Fælles for de 50 titler er, at de alle er udgivet inden for de sidste fem år. 

Eleverne skal i løbet af september-oktober-november læse bøger, som de efterfølgende skal lave en præsentation af. Disse præsentationer indgår i det afsluttende event Book Challenge 2021, den 26. november på Fermaten i en konkurrence mellem de deltagende 7. klasser. 

De bøger, eleverne læser, kan være fra den kasse, klassen modtager fra biblioteket, men det må også være andre bøger. Der skal dog være tale om bøger, der er udkommet inden for de sidste fem år.

Bøgerne afleveres i uge 48 på biblioteket i Herning eller på det nærmeste lokalbibliotek.

Plakater med introduktion til kategorier

Ud over kassen med bøger modtager klassen også fire plakater, som kan hænges op i klasseværelset. 
På plakaterne gennemgås de fire challenge-kategorier, eleverne kan vælge at arbejde med, når de har læst en bog; nemlig booktrailer, live-performance, et bogmærke eller bogplakat. 

Plakaten kan være klassens input til at komme i gang og kommer ind på følgende:

  • Præsentation af genren
  • Gode tips
  • Krav til aflevering og formater
  • Vurderingskriterier 

4 præsentationer pr. klasse

I september-oktober-november arbejdes der i klassen med at læse og lave præsentationer. 
Hver klasse laver én præsentation i hver kategori, så alle 4 kategorier/challenges er repræsenteret. 

For at være helt klar til det afsluttende event Book Challenge 2021, skal vi have jeres præsentationer tilsendt senest den 12. november. Se også ”Vigtige datoer”. 
Vi skal nemlig gøre produkterne klar sammen med it-afdelingen, trykkeriet og Fermaten. 

Måned for måned

September:

I modtager en bogkasse med 50 titler, der breder sig over både skøn- og faglitteratur, forskellige genrer, målgrupper, sværhedsgrader og temaer. Arbejd fx med: 

  • Genrer
  • Målgrupper
  • Bøgers blikfang
  • Gode læseoplevelser
  • Sprog
  • Miljø

September-oktober:

Læs-læs-læs!
Lad eleverne læse sammen i små grupper. Giv plads til højtlæsning. Saml op og del jeres læseoplevelser undervejs. Læg op til, at eleverne løbende taler om, hvad de tænker om den bog, de læser. 
Fokus er deres oplevelse, deres forventninger, det, de synes virker godt, og det, de ikke er så vilde med ved bogen.

Oktober-november:

Forbered og producér jeres bidrag til konkurrencen. 
I skal deltage med én præsentation i hver af de fire kategorier og i deres særlige format. 
Se mere herom på plakaterne.
Vær opmærksom på at deadline for aflevering er fredag, den 12. november. 

Skolernes deltagelse i Book Challenge 

Når I deltager i Book Challenge 2021, siger I ja til, at alle elever læser mindst én skøn- eller faglitterær bog. 

I siger ja til at udarbejde 4 forskellige præsentationer af de læste bøger, og I siger ja til at deltage i en spændende fredag, den 26. november, på Fermaten i Herning, hvor I vil møde og dyste mod andre 7. klasser, der også har læst masser af bøger og lavet flotte, lækre og fantastiske produkter.

Når klasserne har lavet deres produkter og præsentationer, vil de blive lagt her på sitet, så alle kan se hinandens resultater og dommerne kan se dem lidt før det afsluttende event. Elevprodukterne vil også kunne ses i biblioteksrummet og på bibliotekets facebookside. Det siger I også ja til ved at deltage.
Hvis I har elever, der ikke må fotograferes til nogle stemningsbilleder ved det afsluttende event, så skal vi nok finde ud af det – bare I lader os det vide senest på dagen.