Til læreren

Book Challenge 2023

At præsentere litteraturens mange ansigter er én af kerneopgaverne i børnebiblioteket og vi vægter børns møde med forskellige genrer og formater højt. Børn skal præsenteres for et bredt udbud af værker og fortællinger, og det håber vi er med til at give adgang til et væld af refleksion, fordybelse og underholdning. 

Deltagelse i Book Challenge motiverer eleverne til at læse forskellige bøger, og konceptets konkurrenceelement giver dem mulighed for, igennem forskellige udtryksformer, at sætte ord og billeder på deres læseoplevelse. 

Igennem arbejdet med Book Challenge er målet at styrke elevernes læsemotivation ved 

  • at give eleverne mulighed for selv at vælge, hvad de vil læse, lade dem læse sammen og dermed få fælles læseoplevelser
  • at lade dem fokusere på deres oplevelser af og forventninger til det, de læser
  • at bearbejde deres læseoplevelser gennem produktion af bogpræsentationer i forskellige udtryksformer
  • at krydre læsning med et drys af konkurrence 

Book Challenge kan skaleres

Det er muligt for dig som lærer at skrue op og ned for, hvordan I vil arbejde med Book Challenge. 
I kan lade det fylde meget, hvis det passer til den øvrige årsplan, ligesom det kan indpasses i danskundervisningen på et lavere blus, hvis det giver mere mening for jer.

Hvor meget eller hvor lidt kan man gå ind i Book Challenge?
Alle elever skal læse mindst én bog og klassen skal samlet lave de 4 udfordringer ud fra 4 forskellige titler og deltage i det afsluttende event.

  • Man kan lade læsningen være en del af et læsebånd og derefter bruge 2 lektioner på udfordringerne
  • Man kan lave et temaarbejde om genrer og udtryksformer
  • Man kan samarbejde med andre fag
  • Alle kombinationer og varianter kan tænkes – det er op til læreren

Lærerens rolle er at didaktisere forløbet og bestemme hvordan, hvor længe og hvor meget, der skal arbejdes med Book Challenge i den enkelte klasse.
Bibliotekets rolle er at udstikke nogle rammer og deadlines med krav til de enkelte challenges, filformater og vurderingskriterier. 

Bogudvalget

I september kan lærerne hente en kasse med ca. 50 bøger til klassen på biblioteket i Herning eller det nærmeste lokalbibliotek. Der vil være ca. 20 titler og vi bestræber os på at der er 2-3 eksemplarer af hver titel, så man kan arbejde med en bog i en gruppe. Bøgerne vil desuden kunne lånes på EReolenGo! så det bør være muligt at alle i en gruppe hver kan få et eksemplar af en given bog  enten analog eller digital.

Bøgerne er nøje udvalgt til aldersgruppen. Der vil være variationer i lixtal, genrer og temaer, og bøgerne vil repræsentere både skøn- og faglitteratur. Fælles for de 20 titler er, at de alle er nyere børne- og ungdomsbøger.

Eleverne skal i løbet af september-oktober-november læse bøger, som de efterfølgende får en udfordring i – en challenge. Disse udfordringer præsenteres ved det afsluttende event Book Challenge, torsdag, den 23. november på Fermaten i en konkurrence for de deltagende 7. klasser. 

Bøgerne afleveres i uge 48 på biblioteket i Herning eller på det nærmeste lokalbibliotek.
Sørg for at få en kvittering på de afleverede bøger.

Plakater med introduktion til kategorierne

Ud over kassen med bøger modtager klassen også fire plakater, som kan hænges op i klasseværelset. 
På plakaterne gennemgås de fire challenge-kategorier, som eleverne skal arbejde med, nemlig en booktrailer, en Bookbento, en grafisk præsentation samt en kategori, vi kalder ”Sæt lyd til bogen” 

Plakaten kan være klassens input til at komme i gang og kommer ind på følgende:

  • Præsentation af genren
  • Gode tips
  • Krav til aflevering og formater
  • Vurderingskriterier 

4 præsentationer pr. klasse

I september-oktober-november arbejdes der i klassen med at læse og lave præsentationer. 
Hver klasse laver én præsentation i hver kategori, så alle 4 kategorier/challenges bliver repræsenteret med hver sin titel.

For at være helt klar til det afsluttende Book Challenge-event skal vi have jeres præsentationer tilsendt senest den torsdag, den 9. november. Se også ”Vigtige datoer”. 
Vi skal nemlig gøre elevprodukterne klar sammen med it-afdelingen, trykkeriet og Fermaten. 

Måned for måned

September:

I modtager en bogkasse med 20 titler, der breder sig over både skøn- og faglitteratur, forskellige genrer, målgrupper, sværhedsgrader og temaer. Arbejd fx med: 

  • Genrer
  • Målgrupper
  • Bøgers blikfang
  • Gode læseoplevelser
  • Sprog
  • Miljø

September-oktober:

Læs-læs-læs!
Lad eleverne læse sammen i små grupper. Giv plads til højtlæsning. Saml op og del jeres læseoplevelser undervejs. Læg op til, at eleverne løbende taler om, hvad de tænker om den bog, de læser. 
Fokus er deres oplevelse, deres forventninger, det, de synes virker godt, og det, de ikke er så vilde med ved bogen.

Oktober-november:

Forbered og producér jeres bidrag til konkurrencen. 
I skal deltage med én præsentation i hver af de fire kategorier og i deres særlige format. 
Se mere herom på plakaterne.
Vær opmærksom på at deadline for aflevering er torsdag, den 9. november. 

Skolernes deltagelse i Book Challenge 

Når I deltager i Book Challenge, siger I ja til, at alle elever læser mindst én skøn- eller faglitterær bog. 

I siger ja til at udarbejde 4 forskellige præsentationer af de læste bøger, og I siger ja til at deltage i et spændende afsluttende event, torsdag, den 23. november 2023, på Fermaten i Herning, hvor I vil møde og dyste mod andre 7. klasser, der også har læst masser af bøger og lavet flotte, lækre og fantastiske produkter.

Når klasserne har lavet deres produkter og præsentationer, vil de blive lagt her på sitet, så alle kan se hinandens resultater og dommerne kan se dem lidt før det afsluttende event. Elevprodukterne vil også kunne ses i biblioteksrummet og på bibliotekets facebookside. Det siger I også ja til ved at deltage.
Hvis I har elever, der ikke må fotograferes til nogle stemningsbilleder ved det afsluttende event, så skal vi nok finde ud af det – bare I lader os det vide senest på dagen.